NASA tarafından Kara Delik Keşfedildi

Keele Üniversitesi ve Central Lancashire Üniversitesi astronomları tarafından ortak yürütülen gözlemler sonucunda Monthly Notices of the Royal Astronomical Society’de yayınlanan çalışmada, galaksilere dair günümüzdeki teorilere göre bulunan bu yeni kara deliğin normalde olması gereken kütleden çok çok daha fazla büyük bir kütleye sahip olduğu belirtiliyor.

Kara delik, NASA’ya ait Spitzer Uzay Teleskobu yardımıyla keşfedilmiş ve SAGE0536AGN şeklinde isimlendirilmiş bir galaksinin merkezinde bulunuyor. 9 milyar yaşında olduğu düşünülen galaksi, merkezindeki kara deliğin çekim gücünün etkisiyle hızlı bir şekilde dönen gaz bulutlarının yaydığı ışımalar nedeniyle oldukça parlak bir etkin galaktik çekirdeğe sahip.

Araştırma ekibi bu gazların dönüş hızından yola çıkarak süper kütleli kara deliğin kütlesini hesaplamayı başardı. Güney Afrika Büyük Teleskobu kullanılarak yapılan ölçümlerde galaksinin merkezindeki kara deliğin kütlesinin Güneş’imizin kütlesinin 350 milyon katı olduğu tespit edildi. Galaksinin kendisi ise Güneş’in 25 milyar katı büyüklüğünde bir kütleye sahip.

Çalışmada galaksinin kütlesinin kara deliğin kütlesine oranı 70 olmasına rağmen normalde bu oranın 200 kat civarlarında olması gerektiği belirtiliyor.

Araştırmanın başında bulunan ve Keele Üniversitesi’nde astrofizikçi olan Dr. Jacco vanLoon konuyla ilgili “Galaksilerin kütleleri oldukça büyük olduğundan merkezlerindeki kara deliklerin kütleleri de devasa boyutlarda oluyor. Ancak bu kara delik için durum çok daha farklı, bu kadar büyük bir kütleye sahip olması mümkün değil” diyor.

Normalde galaksi merkezlerindeki kara deliklerin galaksiyle aynı oranlarda büyümesi bekleniyor, fakat bu örnekte iki farklı ihtimal üzerinde duruluyor: Ya kara delik galaksiden daha büyük bir oranda büyümeye başladı, ya da galaksi bir nedenle büyümeyi normalde olması gereken zamandan önce tamamladı.

Hangi ihtimalin doğru olduğuna yönelik şimdilik net bir bilgi olmasa da artık bilim adamları evrenimizde bu tür başka örneklerin olup olmadığını merak ediyor. İleride yapılacak gözlemlere göre bu galaksi olağandışı bir örnek olarak da kalabilir, yeni bir galaksi türünün öncüsü de olabilir.

Kaynak : Science Daily